Gentofte Ungdomsskole står i køkkenet og hakker æbler

Gentofte Ungdomsskole sætter det danske æble på skoleskemaet


Siden januar har eleverne på Gentofte Ungdomsskole i Hellerup taget del i arbejdet i skolens café. Maden laves med fokus på ansvarligt forbrug og ressourcespild, og mantraet er: Maden skal ende i maven og ikke i skraldet. Efterårets tema har været æblet, og eleverne har både været ude at plukke æbler, tilberedt mad med æbler og fået indblik i det danske æbles historie

Hvert år ligger omkring 5 millioner kilo æbler og rådner i de danske haver, siger en beregning fra organisationen Landbrug og Fødevarer. Nogle af dem kan vi godt bruge i caféen, tænkte projektleder Susanne Frost, da hun skulle tilrettelægge efterårets undervisning i forbindelse med caféprojektet på Gentofte Ungdomsskole.

Det danske æble blev dermed et tema i undervisningen for 10. klasserne på skolen. Ud over almene fag som dansk og matematik har eleverne faget: Fag i Virkeligheden. Der lærer de om køkkendriften i en café, hvor bæredygtighed er et bærende element.

– Undervisningen må gerne være sjov, skabe mod og være bidragende til, at de unge danner holdninger til det omkringliggende samfund. I undervisningen med æbler som tema kommer vi omkring fødevareproduktion, råvarer, sæson, madlavning med æbler som hovedingrediens samt madkultur og historie, fortæller Susanne Frost og forsætter:

– I dette land har de fleste mennesker et nært forhold til æbler, men historien ændrer sig markant, hvis vi taler om danske æbler. Så står det ofte skidt til, for de danske æbler bliver ofte bortvist fra supermarkedets hylder.

Samarbejde med lokalmiljøet

For at få fingrene i nogle af de mange æbler, der går til spilde i haverne, skrev hun et indlæg i Villabyerne og opfordrede læserne til at give deres overskudsæbler til skolen. 15 borgere svarede positivt, og elever og lærere har været ude at samle frugterne i deres haver og som tak returneret en flaske æblemost presset af eleverne.

Æblerne, der er blevet samlet, er blevet brugt til menuen i caféen. Ud over at være med til at tilberede maden, skal eleverne præsentere retterne for deres klassekammerater og så naturligvis også smage på dem.

– Jeg havde ikke regnet med, at man kunne putte æbler i mad. Vi har lavet æblegrød og arme riddere med glaserede æbler. Det blev overraskende godt. Æblegrøden var det bedste. Fortæller Artamiz Panjehei, som er 10. klasses elev på skolen.

Caféen styrker fællesskabet

Caféen, der kun er åben for eleverne på skolen, er meget populær. De unge har fået et sted, hvor de kan være sammen og skabe noget i fællesskab. Aktiviteterne i caféen er med til at styrke sammenholdet på skolen.

– Det er mega hyggeligt, at man kan stå og lave mad sammen. Det var en god måde for os piger at være sammen på, siger Jetbukra Reka, som går i 10. klasse og gerne laver mad i caféen igen.

Susanne Frost er meget opmærksom på, at flere og flere unge i dag går ind i klimakampen og bliver hverdagsaktivister. Hun prøver altid at tilrettelægge undervisningen, så den giver mening i ungdomskulturen.

– Hvis man er lidt skoletræt, så er det godt at få fingrene ned i bolledejen. Det passer godt ind i debatten om bæredygtighed og FN´s 17 verdensmål, uden at vi hele tiden behøver at italesætte alt og få klimakvalme. Vi gør det fordi, det er sund fornuft. Det giver bare mening på alle niveauer, siger projektlederen med et smil.

Picture description