Børn foran grøntsagerne i supermarkedet

Skoler og supermarkeder går sammen i kampen mod madspild


Selv om en gulerod er blevet blød eller har fået en brun plet, kan den sagtens komme i en gryderet i stedet for i skraldespanden. Madspild er på dagsordenen hos en række skoler og lokale supermarkeder i Gentofte Kommune

2.c og 3.c fra Dyssegårdsskolen har temadag om madspild, og i dag er eleverne på besøg i Rema 1000 på Søborg Hovedgade. Eleverne kigger spændt på købmand Patrick Wienke Andersen, der fortæller om, hvordan man skal behandle varerne, så de ikke bliver dårlige. Børnene får lov til at komme med ud på lageret og i frostrummet. Bag butikken ser de også de store affaldscontainere, hvor gamle madvarer bliver smidt ud.

Inden de skal tilbage til skolen, får eleverne grøntsager og brød med, som ikke længere kan sælges på grund af bedst før-mærket, men som stadig kan spises. Varerne bliver pakket ned i børnenes små rygsække, og så går turen tilbage til Dyssegårdsskolen.

– Det er fantastisk at opleve eleverne, der kommer ind og gerne vil have en masse viden og høre om, hvordan tingene fungerer i et supermarked. Vi vil rigtig gerne præge dem til at få en fornuftig tilgang til madspild, som vi jo arbejder meget med, fortæller Patrick Wienke Andersen, efter at de små gæster har sagt farvel.

I skolekøkkenet med Grøn Guide

Efter frokost er eleverne igen samlet, denne gang i skolekøkkenet. Nu er det Karen Stevnbak, der er Grøn Guide i Gentofte Kommune, der er på besøg. Hun skal hjælpe eleverne med at lave mad af varerne, som de har taget med fra Rema 1000. Menuen står på chili sin carne, guacamole og rugbrødschips.

Børnene sidder omkring tre store runde borde. Nogle snitter gulerødder andre peberfrugter, pastinakker og løg. En af drengene må have en pause, fordi løget har fået hans øjne til at løbe i vand.

Mens eleverne forbereder grøntsagerne, kan deres lærer Stine Munkeboe fortælle lidt om temadagen:

– Eleverne er vilde med hands-on i undervisningen. Det sætter nogle andre tanker i gang hos dem i modsætning til den almindelige tavleundervisning, hvor de sidder og lytter, og vi fortæller dem, at det æble kan du sagtens spise, og det der kan du godt smide i skraldespanden.

Læreren fortæller også, at børnene stort set kun har reageret positivt på at spise råvarer, der er for gamle til at blive solgt i supermarkedet. Nogle enkelte elever har givet udtryk for, at de synes, det var lidt ulækkert, men så har de sammen talt om, at madvarerne jo ikke fejlede noget og godt kunne bruges alligevel.

Det dufter nu dejligt af chili sin carne i køkkenet. Børnene får lov til at smage på de færdige retter. Nogle elever smager bare på maden, andre spiser op og beder om en ekstra portion.

– Jeg synes, det er sjovt at lave mad. Det er sjovt at skære, siger Esben fra 2.c. Han kunne bedst lide chili sin carne.

Sally fra 3.c er også godt tilfreds med undervisningen i køkkenet og besøget i Rema 1000.

– Det er sjovt, at vi måtte komme ind på lageret og se den der skraldespand med frugter. Jeg kan også godt lide at lave mad. Det er sjovt selv at lave tingene. Når jeg kommer hjem, kan jeg hjælpe min mor og far med at lave aftensmaden, siger hun begejstret.

Stine Munkeboes råd til andre skoler er, at de skal springe ud i projekter som dette, hvor man i samarbejde med private virksomheder og Gentofte Kommune går sammen om et tema som madspild.

– Selvfølgelig kræver det lidt planlægning, for der er mange samarbejdspartnere og noget koordinering, der skal på plads. Men det er super godt at få andre som for eksempel supermarkederne ind over. De har noget helt andet med i bagagen og kan vise en hel masse ting, som vi ikke kan her på skolen, siger skolelæren.

Picture description